Search The Query
Search
  • Home
  • בעלי מקצוע
  • רצפה מעץ טבעי או פרקט למינציה- סוגי הפרקטים השונים וכיצד להכריע ביניהם

רצפה מעץ טבעי או פרקט למינציה- סוגי הפרקטים השונים וכיצד להכריע ביניהם

פרקטים מעץ מלא

במרוצת השנים, פרקטים ורצפות עץ הפכו לאחד מפתרונות הריצוף הפופולריים והאופנתיים ביותר בישראל. הם משנים את המראה והאווירה בבית ומעניקים תחושה והרגשה ייחודית. גם אנשים שכבר קיבלו החלטה עקרונית לרכוש ולהתקין רצפת פרקט בביתם, ומתחילים לברר אודות האפשרויות השונות, תמיד נתקלים בשאלה החשובה והמהותית מכולם: באיזה סוג לבחור- בפרקט מעץ מלא וטבעי, או בפרקט סינתטי דמוי עץ? ככל שהפרקטים הפכו למוצר נפוץ ונחשק יותר בישראל, גדל המגוון, ההיצע ואיכות המוצרים בשוק. על מנת לעזור לכם לא ללכת לאיבוד ב"סבך" האפשרויות השונות בבחירת ריצוף העץ המתאים ביותר, מאמר זה יציג את סוגי הפרקטים השונים והמאפיינים הבסיסיים שלהם, את היתרונות והחסרונות של כל אחד, ולאיזה צרכים כל אחד יכול להתאים.

כיום קיימים בשוק הישראלי שלושה סוגים של פרקטים :

הסוג הראשון הוא פרקטים עץ מלא טבעי או פרקט גושני- פרקט העץ המקורי העשוי משכבה אחת של קורות עץ מלא. מתאים לאוהבי העץ האמיתיים שמחפשים את הדבר הטבעי והמוכנים להשקיע בהתאם. היתרונות של פרקט העץ הטבעי הם במראה המרשים והאותנטי שלו, בעמידות ובאורח החיים הארוך שלו, במרקם ובמגע הייחודי שלו ובתכונת הבידוד שלו מחום ומקור. החסרונות של רצפת העץ הטבעי הם שמדובר בסוג הפרקט היקר ביותר, הוא רגיש לכתמים ולשריטות, הוא דורש תחזוקה וחידוש תקופתי והתקנתו היא די מורכבת וחייבת להיעשות על ידי בעל מקצוע. חשוב לזכור כי פרקט מעץ טבעי רגיש לשינויים בלחות ובמזג האוויר, הוא יכול להשתנות ולהתעוות והוא דורש גימור של לכה או שמן שצריך לחדש מפעם לפעם. פרקט עץ אמיתי מתאים למי שבאמת מאוהב בחומר הגלם הזה, מכיר בצורך לטפל ולתחזק אותו באופן תקופתי ומוכן לשאת בעלויות הכרוכות בכך. מדובר במוצר לטווח ארוך, שממנו גם אתה תוכל להנות וגם הנכדים שלך יוכלו יוכלו לרוץ עליו יחפים בחורף, כך שההשקעה הגבוהה מתאזנת בסופו של דבר. הוא פחות מתאים למי שמחפש פתרון ריצוף זמני ופונקציונלי יותר, או לבעלי חיות מחמד העלולים להשחיתו במהירות.

הסוג השני הוא פרקט למינציה, מדובר בפרקט סינתטי המדמה עץ, ונועד לייצר תחלופה זולה ופרקטית יותר לפרקט העץ המקורי, אך עדיין לדמות תחושה ומראה של רצפת עץ. פרקט הלמינציה עשוי ממספר שכבות המחוברות אחת לשנייה. השכבה הראשונה היא ציפוי למינציה מיוחד המגן על הפרקט מפני שריטות, פגיעות ולחות ומגביר את העמידות שלו. השכבה השנייה היא ההדפס עם דוגמת הפרקט-  מיקרופילם שעליו מוטבע צילום הפרקט. השכבה השלישית והבסיסית היא חומר סינטטי דמוי עץ- שבבי עץ דחוסים המכונים M.D.F. או H.D.F  . היתרונות של פרקט הלמינציה הוא במבחר האינסופי של הדוגמאות, ההדפסים והצבעים שהוא יכול להגיע עמם, במחיר הזול והנגיש שלו, בעמידות שלו לשריטות, חבטות ושחיקה, בתחזוקה ובניקוי הפשוטים שהוא דורש, ובאפשרות להתקנה עצמאית ולהסרה והעברה לחלל אחר. החסרונות של הפרקט הסינתטי הם שהוא בעל אורח חיים קצר יותר, הוא לא ניתן לתיקון אחרי שחיקתו, הוא חסר יכולת בידוד חום וקור ובכל זאת הוא לא מעניק תחושה ומגע של עץ אמיתי. בזכות מחירו הנגיש, הפונקציונליות והיעילות הגבוהה שלו והתאמתו לכל סגנון עיצוב הפך הפרקט הסינתטי לסוג הפרקט הפופולרי ביותר בישראל. לא צריך לראות בו מוצר נחות מפרקט מעץ טבעי, ולצרכים מסוימים הוא יכול אף לעלות עליו. מדובר בפתרון אידיאלי לחדרי ילדים ותינוקות, שכן מדובר בחללים משתנים הדורשים פתרון ריצוף זמני ופונקציונלי. פרקט למינציה רך ובטוח יותר מריצוף אבן, הוא קל לניקוי ותחזוקה ועמיד בפני שריטות ושחיקה. תכונות אלה הופכות אותו למתאים גם לבעלי חיות מחמד. הוא מתאים גם למשרדים, חנויות ולחדרים ביתיים אשר זקוקים לריצוף קל להתקנה, בעל מקדם שחיקה גבוה ובעלות נמוכה, גם אם אורח חייו הוא בינוני. כיום ישנם גם פרקטים סינתטיים העמידים בפני לחות ומים ויכולים להתאים אף לחדרי אמבטיה ומטבח.

הסוג השלישי הוא פרקט תלת או רב שכבתי. מדובר בפשרה בין פרקט למינציה סינתטי לפרקט מעץ טבעי מלא. הוא עשוי ממספר שכבות עץ המודבקות בכיוונים מנוגדים. השכבה העליונה עשויה לרוב מעץ אציל, כמו אלון, דובדבן ועוד, והיא המעניקה את מראה העץ הטבעי וקובעת את עמידותו. השכבות התחתונות יהיו מעץ לבן או סינתטי, בעובי 10-20 מ"מ נועדו לתת יציבות לפרקט כולו. בדומה לפרקט גושני, השכבה העליונה ניתנת לחידוש על ידי ליטוש. מחירו זול יותר מפרקט מעץ טבעי, אך יקר יותר מפרקט למינציה סינתטי. הוא לא מתעוות כמו פרקט מעץ מלא וניתן לחידוש מקיף כל כמה שנים. הוא יכול להתאים לאנשים הנרתעים מעלותו של פרקט גושני והתחזוקה התכופה שהוא צורך, אך מעוניינים בפרקט מעץ טבעי.

המגוון האדיר של רצפות הפרקט מאפשר למצוא פתרון ריצוף מתאים לכל שימוש, צורך, חלל ותקציב. לא משנה באיזה פרקט בחרתם, תמיד חשוב לקבל ייעוץ מקצועי ולוודא את אופן הניקוי, התחזוקה והטיפול בפרקט, כפי שהוא מומלץ על ידי היצרן. יש לוודא מה כולל מחיר הפרקט, לבחור באיש מקצוע מיומן ואמין שיבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר.

והעיקר אל תשכחו להנות מהפרקט שבחרתם בו!

ABOUT AUTHOR

קטגוריות